Taxiondernemers hebben Staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat een petitie aangeboden om aanspraak te maken op de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS). Op maandag 6 april klopten zij aan bij de regering om aandacht te vragen voor de zorgelijke financiële positie waarin zij verkeren door COVID-19. Chauffeurs hebben de financiële steun nodig om uit hun vaste kosten te komen.
Doordat Nederland thuis zit en toeristen wegblijven zijn chauffeurs veel klanten verloren. Daar bovenop kwam de oproep van de regering om zo min mogelijk te reizen. Hierdoor worden duizenden taxiondernemingen, net als de horeca, hotels en luchtvaart, hard geraakt in hun omzet en vreest een aantal chauffeurs voor faillissement.
Gamis el Bouakili, directeur van Schiphol Taxi en TCS: “Wij zien dat taxiondernemers, net als andere sectoren, hard worden getroffen. Wij snappen dus goed dat zij hun zorgen met een petitie willen uiten en steunen hen hierin. In deze tijd is het niet gepast om het Malieveld vol te zetten, en daarom overhandigen wij, met gepaste onderlinge afstand, een petitie aan de staatssecretaris namens de duizenden families die in grote financiële problemen gaan komen. Dat signaal moet wel afgegeven worden.”
Noodklok
De taxicentrales, platformen en de branchevereniging hebben de handen ineen geslagen om de chauffeurs te steunen. Eerder stuurden zij gezamenlijk een brief naar de staatssecretaris om de noodklok te luiden. Tot op heden is hier helaas geen gehoor aan gegeven en komen de taxiondernemers niet in aanmerking voor de 4.000 euro financiële steun.
Hubert Andela, directeur van Koninklijk Nederlands Vervoer: “Het is erg pijnlijk voor de zelfstandige chauffeurs en alle kleine familiebedrijven in de taxi- en bussector om te merken dat de overheid hun problemen niet erkent, terwijl ook hun omzet door de ‘intelligente lockdown’ vrijwel helemaal weggevallen is. Waarom komt de overheid hen niet tegemoet met de €4.000 noodvergoeding voor vaste kosten? En waarom geldt het wel voor ondernemers in alle andere sectoren die geraakt worden door het stilleggen van toerisme, horeca en culturele evenementen?”
Hoge vaste kosten
Taxichauffeurs hebben forse doorlopende kosten voor verzekeringen en lease, waardoor het wegvallen van klanten hun activiteiten hard raakt. De financiële ondersteuning van de TOGS regeling kan een chauffeur gedurende enkele maanden helpen met het dragen van de lasten.
Maurits Schönfeld, General Manager van Uber: “Wij staan hier zij aan zij met de chauffeurs en taxicentrales. Alleen door met één stem te spreken, kunnen we een duidelijk signaal afgeven: Chauffeurs hebben echt hulp nodig. Dat 116 andere sectoren wel financieel worden gesteund, maar taxichauffeurs niet, dat kan ik niet uitleggen.”
Een vertegenwoordiging van de ondernemers heeft maandag 6 april om 12:00 uur bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat de petitie overhandigd, in aanwezigheid van diverse taxi-organisaties en branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer.
Klik hier voor de eerdere brief die de taxiondernemers stuurden.