Busbedrijven onterecht de dupe van afsluiting deel A7

Rijkswaterstaat kondigt voor vanaf maandag 29 april een algeheel verbod aan voor vrachtwagens en bussen over de brug in de A7 bij Purmerend. Voor busondernemers komt de afsluiting als een donderslag bij heldere hemel.

Rijkswaterstaat is met een enorm project bezig om de A7 te versterken en stelt dat de afsluiting noodzakelijk is om de constructieve veiligheid van de brug, en de veiligheid van het personeel dat de brug versterkt, te waarborgen.

Touringcars zijn niet te zwaar
“Alle begrip aan onze kant dat risico’s op ongelukken moeten worden uitgesloten”, zo stelt Bertho Eckhardt, voorzitter van Koninklijk Nederlands Vervoer. “Maar de wegbeheerders schieten nu met een kanon op een mug, want onze bussen zijn niet te zwaar. Zelfs niet als ze volledig bezet zijn met passagiers en bagage. Dan nog komen de touringcars niet boven de 18Ton uit! De kritieke grens is volgens Rijkswaterstaat 25Ton.

Zonder voorafgaand overleg
De afgelopen maand werd door veel vrachtverkeer die gewichtsbeperking aan de laars gelapt. Er reden tot wel 400 te zware vrachtwagens per dag. Dat als gevolg daarvan de touringcarsector zonder enig voorafgaand overleg de rekening gepresenteerd krijgt, is onbegrijpelijk, vindt Eckhardt. “Door de hoge bezettingsgraad helpen touringcars juist mee om files te verminderen. Veel mensen weten niet dat één bus gemiddeld wel 30 personenauto’s van de weg houdt”.

Maatschappelijke rol
Touringcars rijden niet alleen veelvuldig toeristen naar bestemmingen als Edam en Volendam, maar vervullen ook een belangrijke maatschappelijke rol. Zoals het vervoer van scholieren, het ondersteunen van het openbaar vervoer, het vervoer van sportverenigingen. Eckhardt: “De schade voor de sector door deze onnodige afsluiting is enorm. We roepen Rijkswaterstaat op de afsluiting voor bussen onmiddellijk ongedaan te maken. Ook zullen we op de kortst mogelijke termijn contact opnemen met minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat met de vraag om met een snelle oplossing te komen”

Koninklijk Nederlands Vervoer behartigt de belangen van de Nederlandse touringcarbedrijven. Deze bedrijven zijn samen goed voor 7 miljard reizigerskilometers per jaar.