Bericht van onze premium partner VDO ▪ De Mobility Package vraagt om een doordachte langetermijnplanning van iedereen. Van busbedrijven tot transporteurs, van werkplaatsen tot chauffeurs: de hele branche krijgt ermee te maken. Er is een enorme variatie in voertuigspecifieke uitvoeringen van tachografen en sensoren die allemaal op tijd beschikbaar moeten zijn. En dan moet alles nog ingebouwd worden door monteurs. Kortom: het vraagt om een actieve houding van iedereen.
Wat betekent dit voor jouw bedrijf en voor jouw chauffeurs?
Een goede naleving van de Mobility Package zal leiden tot eerlijker concurrentie tussen bedrijven, betere arbeidsomstandigheden voor chauffeurs en een verbeterde verkeersveiligheid. Hoe wordt dit dan geregeld?
In het kort:
- er gelden in heel Europa aangepaste, soms flexibelere rij- en rustijden voor chauffeurs. Dat zal ook leiden tot betere arbeidsomstandigheden en een betere verkeersveiligheid.
- er is een gelijke beloning van chauffeurs (minimum looneisen).
- elke internationaal rijdende bus (door de Europese Commissie omschreven als ‘voertuig geschikt voor het vervoer van 9 personen inclusief de chauffeur’) moet om de 8 weken terug naar zijn thuisbasis. Dat helpt om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, want zo kan een bus niet ingezet worden voor langdurige goedkope opdrachten in het buitenland.
- er wordt gecontroleerd op een maximale wekelijkse arbeidstijd van 60 uur.
Misschien wel het belangrijkste advies is daarom: begin nu al met het maken van een planning voor de retrofit. Zorg dat je eerst zelf inzichtelijk hebt wat er moet gebeuren. Kom je er zelf niet helemaal uit, dan kan je werkplaats je verder helpen. VDO werkplaatsen houden in hun systemen namelijk exact bij welke voertuigen op welk moment moeten worden omgebouwd. Wacht niet tot het laatste moment, want dan loop je het risico dat er onvoldoende producten beschikbaar zijn, of dat werkplaatsen geen tijd hebben.
Een belangrijke datum: 21 augustus 2023
De introductie van de nieuwe tachograaf is de eerste van vele – verplichte – veranderingen in de komende jaren, in het kader van de Mobility Package.
Vanaf 21 augustus 2023 moeten alle nieuwe, tachograafplichtige voertuigen die op kenteken worden gezet, zijn uitgerust met deze nieuwe tachograaf. Bij VDO is dit bijvoorbeeld de DTCO 4.1.
Vervolgens moeten alle voertuigen voor internationaal verkeer met een analoge of (oude) digitale tachograaf aan boord, deze per 31 december 2024 vervangen door de tweede generatie slimme tachograaf. Aan deze zogenaamde retrofit-verplichting moet vóór eind 2024 voldaan zijn. Het jaar erna, om precies te zijn op 20 augustus 2025, dienen ook de slimme tachografen van de eerste generatie vervangen te worden door een slimme tachograaf van de tweede generatie.
Over de Mobility Package
De Mobility Package is het pakket aan Europese wet- en regelgeving voor de transportsector. Met de Mobility Package gelden dezelfde regels in alle EU-lidstaten, wat helpt bij de bevordering van eerlijker concurrentie. Ook worden de omstandigheden van chauffeurs hierdoor verbeterd en wordt fraude tegengegaan.
Bekijk ook de handige timeline met sleutelmomenten rond de invoering van de Mobility Package van VDO.