Minister Barry Madlener sprak tijdens de nieuwjaarsreceptie van KNV en OV-NL de wens uit dat de taxi scherper in beeld komt als oplossing voor de bereikbaarheidsuitdagingen in Nederland. ‘Ik zie steeds meer woningbouwplannen waar geen parkeerplek bij zit. Dan kom je al snel bij de taxi of deelvervoer uit. De taxi als toegankelijk vervoermiddel is een maatschappelijke keuze.’ De minister gaf aan de rol van de taxi verder met staatssecretaris Chris Jansen te zullen gaan bespreken.
Busbaan voor touringcars
Ook de suggestie uit de zaal om serieus over het openstellen van de busbaan voor touringcars te gaan denken (‘Een volle touringcar staat in de file, terwijl een halflege bus mag doorrijden’) neemt Madlener mee terug naar het ministerie. ‘Leeg asfalt in een drukke spits doet ook pijn aan mijn ogen. Ik vind het een goede suggestie.’
‘Vervoer van de toekomst is betaalbaar, duurzaam, slim en toegankelijk’
Minister Madlener sprak over de noodzaak en zijn ambities om Nederland bereikbaar te houden, ondanks de grote uitdagingen die in de vorm van energietransitie, personeelstekorten en grootschalig infrastructureel onderhoud op ons af komen. ‘Als ik kijk naar de toekomst van mobiliteit, draait het voor mij om vier kernwoorden: betaalbaar, duurzaam, slim en toegankelijk.’ Het realiseren van ‘Publiek vervoer’, ofwel de verregaande integratie van vraaggestuurde vervoersvormen, is een van oplossingen waar het kabinet op inzet.
‘Infrastructureel onderhoud gaat oplopen’
De minister attendeerde de zaal vol ondernemers op het grootschalige infrastructureel onderhoud dat eraan komt. ‘Er is veel verbouwd in de jaren ‘60 en ‘70, we wisten nog niet goed hoe het erbij stond. En het verkeer is sindsdien zwaarder en intensiever geworden. We moeten met spoed alles bekijken om gevaarlijke situaties te voorkomen. Het onderhoud zal de komende jaren gaan oplopen. Verdiep u als vervoerders goed in wat waar aan de hand is. Ik zorg voor goede communicatie daarin.’
Verduurzaming
Over verduurzaming en ontoereikende laadinfrastructuur zei hij: ‘Elektrisch rijden heeft enorm veel potentie. Maar de laadinfrastructuur is natuurlijk een groot probleem. We zijn hard aan het werk om laadplekken en verzorgingsplekken langs de rijksweg te realiseren om te laden en te rusten. Dit moet gebeuren, en dit gààt gebeuren. Maar we hebben nog een hoop te doen.’
Samen vooruitdenken
Madlener gaf verder aan meer dan open te staan voor suggesties en oplossingen vanuit de markt. Hij adviseerde aanwezige brancheverenigingen om het belang van hun vervoer vooral onder de aandacht van politieke partijen te brengen. ‘KNV is al meer dan 140 jaar de stem van de vervoerssector. En die stem wil ik blijven horen. Jullie organisatie staat voor samen optrekken, voor vooruitdenken. Laten we met elkaar zorgen dat Nederland bereikbaar is en blijft.’
Hou openbaar vervoer betaalbaar en op peil
Wilko Mol van OV-NL benadrukte de grote maatschappelijke waarde van het openbaar vervoer. ‘Wij willen beter, meer en betaalbaar openbaar vervoer. Niet voor onszelf, maar voor onze reizigers, voor de samenleving en onze economie. Het is cruciaal dat het OV op peil en voor alle reizigers betaalbaar blijft en dat we het vliegwiel laten draaien.’
Vakbekwaamheid, een taak van overheid en markt
Hoe hou je kwaliteit op niveau in tijden van personeelstekorten? Manu Lageirse (Transdev) legde tijdens het panelgesprek over dit onderwerp uit dat hij het liefst ziet dat vakbekwaamheidsexamens beter op de OV branche worden afgestemd, en daarmee laagdrempeliger zullen worden. Ook taxi- en busonderneemster Joke Brouwer (Brouwer Company) maakt zich zorgen over de drempel die voor nieuw personeel wordt opgeworpen door het verplichte CBR examen. Alexander Pechtold (CBR) reageerde: ‘Ik snap dat. Maar alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat de kwaliteit van chauffeurs goed is. Daar hebben jullie een verantwoordelijkheid in en wij ook.’