Al jarenlang maakt BVN bezwaar tegen het gegeven dat touringcars uit andere Europese landen niet automatisch beboet kunnen worden als ze in Nederland een overtreding begaan. Denk aan het inrijden van een milieuzone, of fout parkeren of halteren. Voor Nederlandse touringcars is de kans op een geautomatiseerde boete aanzienlijk groter.
Via camera’s en een koppeling met het Centraal Justitieel Incassobureau is voor veel overtredingen de pakkans 100%. Buitenlandse touringcars kunnen vaak alleen maar door BOA’s beboet worden. Dit, omdat de uitwisseling van kentekens binnen Europa problematisch lag. Maar er gloort hoop.
Beboeten wordt eenvoudiger, maar blijft beperkt
Op 4 december 2024 hebben de Europese Raad en het Parlement een nieuwe richtlijn goedgekeurd waardoor er veel eenvoudiger en rechtstreeks boetes kunnen worden opgelegd aan eigenaren van voertuigen die in andere landen van de EU geregistreerd staan.
De richtlijn, die nog in Nederlandse wetgeving moet worden opgenomen, is beperkt tot overtredingen die impact hebben op de verkeersveiligheid. Daar horen bijvoorbeeld wel de absurd hoge boetes bij voor inrijden van de maar al te bekende 7,5 tonszone in Amsterdam. Maar omdat er geen link met verkeersveiligheid bestaat, kunnen buitenlandse touringcars die met een oude, vervuilende dieselmotor een milieuzone of zero emissie zone inrijden, helaas nog altijd niet automatisch beboet worden.
Het speelveld is dus minder ongelijk dan het was. Omdat overtredingen van milieuzones en ZE-zones met buitenlandse kentekens nog altijd niet automatisch beboet worden, gaat Busvervoer Nederland stug door met het onder de aandacht brengen van deze ongelijke behandeling bij (Europese) beleidsmakers.