Nieuw onderzoek brengt voor het eerst waarde hele gastvrijheidssector in kaart
Hoe diepgeworteld is de gastvrijheidssector in de samenleving? Hoe zou de maatschappij eruitzien zonder dat mensen kunnen ontspannen, recreëren, uit eten gaan, kamperen, sporten, elkaar ontmoeten, cultuur snuiven, reizen in binnen- en buitenland, congresseren en evenementen bijwonen? Gastvrij Nederland en CELTH hebben antwoord op die vraag gegeven in het onderzoek: Maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie. Voor het eerst is hierbij in beeld gebracht hoe groot de waarde van de gastvrijheidssector is voor de Nederlandse economie en vooral voor de hele maatschappij.
De ondernemers uit de brede gastvrijheidssector, waaronder de touringcarsector, zijn verantwoordelijk voor 91,2 miljard aan omzet en ruim 800.000 banen. Wereldwijd werkt zelfs 1 op de 10 mensen in de sector. Het belang van toerisme en recreatie is echter veel breder. Zo vergroot het de kwaliteit van leven, maakt het mensen gezonder en gelukkiger en verbindt het groepen mensen. De sector draagt bij aan het succes van andere sectoren (inkomen en werkgelegenheid toeleveranciers) en aan het vestigingsklimaat. Ondernemers scheppen banen in streken waar (van oudsher) minder werk is en de aanwezigheid van (zakelijke) toeristen en recreanten is essentieel voor winkels en voor openbare voorzieningen. De overheid heeft hierin een belangrijke taak te vervullen. Deze taak zou beter kunnen worden ingevuld, zo wordt onomstotelijk duidelijk uit het nieuwe onderzoek.
Crisis maakt het belang van de sector zichtbaar
De maatregelen als gevolg van de coronapandemie laten heel nadrukkelijk zien welke effecten het vrijwel geheel sluiten van de sector heeft op een maatschappij. Kees van Wijk, voorzitter Gastvrij Nederland: “ Dat de gastvrijheidssector bijna 4,5% bijdraagt aan ons Bruto Binnenlands Product wisten we al, maar de bijdrage aan ons Bruto Nationaal Geluk is minstens zo belangrijk en zo mogelijk nog groter.”
Overheid moet beter coördineren
De verwevenheid van toerisme en recreatie met andere sectoren en de maatschappij vereist een veel nauwere samenwerking met andere sectoren en betere coördinatie bij de overheid.
Dan komt de kracht van de sector het best tot z’n recht. Jeroen Klijs, lector sociale impacts van toerisme bij CELTH-partner Breda University of Applied Sciences en projectleider voor het onderzoek vult aan: “De juiste randvoorwaarden zijn nodig om de positieve maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie te behouden en te vergroten. Intensievere samenwerking tussen overheden, ondernemers en onderwijs- en kennisinstellingen en het actief betrekken van inwoners is noodzakelijk.”
Oproep direct na de verkiezingen
Op basis van dit nieuwe onderzoek komt Gastvrij Nederland direct na de verkiezingen met een oproep aan de politiek met tien concrete punten om te zorgen dat de sector na de coronacrisis een nog grotere bijdrage kan leveren aan de samenleving.