De lokale Stichting Taxibelang Haaglanden (STH), waarbij ook KNV betrokken is, heeft een brandbrief verstuurd naar de gemeente Den Haag. De Haagse taxibranche luidt de noodklok over de gebrekkige handhaving in de opstapmarkt. Ook mist de stichting de prioriteit voor taxibeleid vanuit de gemeente.
Steeds meer chauffeurs zonder vergunning
Om actief te zijn in de opstapmarkt is het in Den Haag sinds 2014 verplicht om aangesloten te zijn bij een toegelaten taxiorganisatie (TTO). De gemeente geeft daartoe vergunningen af. De afgelopen jaren zijn er steeds meer chauffeurs (illegaal) actief op de opstapmarkt, zonder een vereiste TTO-vergunning.
Vertrouwen in TTO-systeem gaat verloren
Veel goedwillende chauffeurs zijn hier de dupe van. Zij betalen netjes voor hun vergunning en voldoen aan de geldende regels, terwijl zij steeds vaker constateren dat chauffeurs zonder een TTO-vergunning ook actief zijn in de opstapmarkt. Er wordt niet of nauwelijks meer gehandhaafd door de gemeente, waardoor de STH en TTO’s het vertrouwen verliezen in het systeem.
Gesprek met wethouder
De Haagse taxibranche vindt dat dit zo niet langer kan. STH wil op korte termijn in gesprek met de wethouder over de manier waarop handhaving concreet ingevuld kan worden.