‘Je reist niet digitaal, maar in het echt’

Interview met Jeffrey van Gils door OVPro

In het licht van de mobiliteitstransitie en alle uitdagingen die daarbij komen kijken, is KNV een nieuwe vereniging gestart: KNV Connected Mobility. De oprichting is een vervolg op het MaaS-lab, een eerder project waarbij marktpartijen samenwerkten om Mobility as a Service (MaaS) een succes te maken. Jeffrey Van Gils, beleidsadviseur bij KNV, wil echter liever van de term MaaS af.

“We kiezen heel bewust voor de term connected mobility, want is een betere omschrijving van waar we nu mee bezig zijn.” Mobility as a Service zou dan teveel verwijzen naar vormen van mobiliteit die reizigers kunnen boeken en betalen via een app, zoals deelscooters. “Er was een paar jaar geleden een verwachting dat bepaalde vormen van mobiliteit explosief zouden groeien, maar in de praktijk is dat niet gebeurd”, zegt Van Gils. Ook zou de term MaaS de nadruk teveel leggen op het digitale element. “Verbinding is digitaal, maar ook fysiek. Je reist uiteindelijk in de echte wereld. Als je verschillende vormen van mobiliteit met elkaar combineert, moet het dus ook in ‘de echte wereld’  goed geregeld zijn”, aldus de beleidsadviseur.

Handboek

De aangesloten marktpartijen van het MaaS-lab hebben samen een aantal succesfactoren voor verbonden mobiliteit geformuleerd. Dat document wordt naar verwachting in mei aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gepresenteerd. “Het moet als een soort handboek dienen voor nieuwe marktpartijen. Waar moet ik als aanbieder aan voldoen om de beste ketenreis mogelijk te maken?” De succesfactoren zijn geformuleerd met het oog op de wensen van de reiziger, maar ook om het verdienmodel van de sector te bewaken.

Lees verder op OVPro