Kabinet stemt in met Centrale Database Taxivervoer (CDT)

Eind januari heeft de ministerraad ingestemd met het conceptbesluit voor de invoering van de Centrale Database Taxivervoer (CDT). Het besluit wordt nog voorgelegd aan de Raad van State. Na twee eerdere uitsteldata wordt nu gestreefd naar een inwerkingtreding vanaf 1 juli 2025.

Overgangsperiode
Na de invoering van de CDT kunnen vervoerders kiezen of ze de CDT gebruiken in plaats van de huidige Boordcomputer Taxi (BCT). Er wordt gewerkt met een overgangsperiode, waarbij de BCT tot 1 januari 2028 kan blijven worden gebruikt. Vanaf deze datum is het alleen nog mogelijk om taxivervoer uit te voeren met het CDT-systeem.

Eerder waren er zorgen over de afschakeling van het 2G-netwerk, waardoor BCT’s die alleen met 2G-simkaarten werken, niet meer zouden kunnen functioneren voor datacommunicatie. Inmiddels hebben providers echter bevestigd dat het 2G-netwerk voorlopig actief blijft.

Kritisch op gevolgen eerdere uitstel en het belang van grootschalig testen
KNV is vanaf het begin nauw betrokken geweest bij het CDT-dossier en heeft kritisch meegekeken met de ontwikkelingen. Wij hebben herhaaldelijk onze zorgen geuit over de gevolgen van de latere invoeringsdatum en gepleit voor een pilot, met vrijstelling van de aanwezigheidsplicht van de BCT. Deze zorgen hebben wij kenbaar gemaakt in verschillende overleggen, in brieven aan de staatssecretaris en in onze reactie op de internetconsultatie. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft inmiddels gereageerd op de internetconsultatie met een hoofdlijnenverslag. Onder andere naar aanleiding van onze vraag over betaalbaarheid is de paragraaf over regeldruk en administratieve lasten verder uitgewerkt.

KNV hoopt binnenkort in gesprek te gaan met staatssecretaris Chris Jansen over de CDT.