Ondernemers in het taxi- en touringcarvervoer komen nog niet in aanmerking voor de TOGS-regeling. Deze regeling (een tegemoetkoming van 4.000 euro netto voor vaste lasten) werd vorige week door het kabinet ingesteld. Voor personeelskosten werd de NOW-regeling ingesteld. Na kritiek van retailondernemers heeft het kabinet de TOGS-regeling enigszins verruimd, maar personenvervoerders staan nog steeds met lege handen. Op vragen over het taxivervoer, onder andere gesteld in het tv-programma WNL op Zondag, antwoordde staatssecretaris Mona Keijzer: ‘Daar kijken we naar.’
‘Onbegrijpelijk’, aldus KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. ‘Afgelopen vrijdag heeft minister van Nieuwenhuizen reizigers geadviseerd alleen een taxi te nemen als daartoe een absolute noodzaak is. Denk aan eerste levensbehoefte, medische noodzaak of vanwege een vitaal beroep. Dat zit dicht tegen een verbod aan en leidt er in ieder geval toe dat taxibedrijven in de consumentenmarkt te maken krijgen met een omzetverlies oplopend tot wel 100%.’
Het besloten busvervoer (verder: touringcarvoer) kent eenzelfde situatie. Door de maatregelen van het kabinet hebben de ondernemers in deze sector, waaronder ook veel kleinere familiebedrijven, een omzetverlies van tegen de 100%. De bedrijven zijn keihard geraakt door het stopzetten van reizen, het sluiten van alle themaparken en het sluiten van scholen. Eckhardt daarover: ‘Het toeristische vervoer viel weg, maar ook andere pijlers onder de sector, zoals de ondersteuning van het OV, internationale lijndiensten en het vervoer voor sportclubs. Vervoer dat nog wel doorgaat, zoals werknemersvervoer voor grote bedrijven, kent fors hogere kosten door inzet van meer voertuigen om te kunnen voldoen aan de hygiëneregels.’
Voor de touringcarbedrijven is het extra zuur omdat uitgerekend eind maart het seizoen traditioneel begint. In die eerste maanden zetten de bedrijven bovendien het grootste deel van het seizoensomzet om. De omzet die nu gemist en niet meer ingehaald wordt, brengt bedrijven direct in grote problemen. Dat is problematisch omdat grote delen van de maatschappij gebruik maken van touringcarvervoer, ook buiten de vakanties. Het is extra wrang dat reisbemiddelaars wel in aanmerking komen. Eckhardt daarover: ‘De touringcarbedrijven doen vaak hetzelfde werk als reisbemiddelaars, maar kennen een andere SBI-code omdat ze ook niet toeristisch vervoer doen. Het werken met SBI-codes pakt hier veel te rigide uit.’
‘Dit noodloket niet openstellen voor taxi – en touringcarbedrijven is een klap in het gezicht van al die ondernemers en chauffeurs. Ook voor hen geldt een acute noodzaak voor de steun,’ aldus Eckhardt.